|
Post by Hyperion on Apr 25, 2006 13:26:30 GMT 1
|
|
|
Post by Vispen on Apr 25, 2006 20:40:09 GMT 1
Jag hoppas att alla skriver på !!
|
|
|
Post by Zitruz on Apr 25, 2006 21:24:59 GMT 1
Jo jag har då redan gjort det.....
|
|
940in
Senior
S?lsmiskarn
|
Post by 940in on May 11, 2006 20:25:19 GMT 1
Japp japp
|
|
|
Post by Glenius on May 11, 2006 21:13:41 GMT 1
Självklart man vill ha billigare bensin... 13 kr litern e lite mycke för min smak.. elle kanske snarare ekonomi ;D
|
|
|
Post by Hyperion on May 11, 2006 22:19:07 GMT 1
mmm, under tian så skulle jag vara nöjd
|
|
|
Post by Hyperion on May 14, 2006 19:21:20 GMT 1
över en miljon namn på listan nu
|
|
|
Post by kirlu on May 14, 2006 20:15:05 GMT 1
Ni har inte funderat på varför skatten höjs hela tiden??? Det är så att inom några år hinner inte rafenaderierna pumpa fram bensinen i samma takt som vi gör slut på den. Detta medför att nya drivkäller måste fram. För att vi skall kunna få fram nya bilar och andra drivmedel måste köparen ha lust med annat drimedel. Så ingengörerna kan komma på det. Skulle skatten sänkas kommer vi arbeta på en undergång för den dagen när produktionen kommer efter konsumtionen kommer nya krig att starta och ett tredje världskrig kan det värsta fall sluta med!!! Har ni tänkt på detta??? 2010 om all utvekling fortsätter som dett senaste det har gjort med Kinas uppgång. USA är så sjlvständiga så de kommar alltid ha billigre bensin fram till Ryssland sätter igång o tömma sina lager om de gör det... Sen har ni miljöpåverkan. koldioxiden ni släpper ut med bensinen är mer än vad växterna kan äta upp. Biogasen är koldioxid som har tagits hand om en gång av växter och kan göras igen!!! Sluta klaga o börja fundera... Min V40 Går Bättre med 40% etanol utspätt med bensinen. (etanol är 105 oktan) Tyvärr har jag inte haft råd att byta bil ännu... men vi får se vad som händer. Men listan har jag fundering på att skrivit på oxå.. Så jag är fortfarande fundersam!!! men detta är min ena halvan av mig!!!
|
|
|
Post by Zitruz on May 14, 2006 20:31:28 GMT 1
Mycket intressant inlägg Ulrik! Man börjar fundera lite. Det känns ju som om det är svårt att få tillverkare/uppfinnare att börja förbättra bättre drivmedel. Är inte så insatt men dom har la kommit ganska långt eller? Skriv gärna mer för jag vet att du är insatt!
|
|
|
Post by Hyperion on May 14, 2006 20:33:57 GMT 1
Ni har inte funderat på varför skatten höjs hela tiden??? Det är så att inom några år hinner inte rafenaderierna pumpa fram bensinen i samma takt som vi gör slut på den. Detta medför att nya drivkäller måste fram. För att vi skall kunna få fram nya bilar och andra drivmedel måste köparen ha lust med annat drimedel. Så ingengörerna kan komma på det. Skulle skatten sänkas kommer vi arbeta på en undergång för den dagen när produktionen kommer efter konsumtionen kommer nya krig att starta och ett tredje världskrig kan det värsta fall sluta med!!! Har ni tänkt på detta??? 2010 om all utvekling fortsätter som dett senaste det har gjort med Kinas uppgång. USA är så sjlvständiga så de kommar alltid ha billigre bensin fram till Ryssland sätter igång o tömma sina lager om de gör det... Sen har ni miljöpåverkan. koldioxiden ni släpper ut med bensinen är mer än vad växterna kan äta upp. Biogasen är koldioxid som har tagits hand om en gång av växter och kan göras igen!!! Sluta klaga o börja fundera... Min V40 Går Bättre med 40% etanol utspätt med bensinen. (etanol är 105 oktan) Tyvärr har jag inte haft råd att byta bil ännu... men vi får se vad som händer. Men listan har jag fundering på att skrivit på oxå.. Så jag är fortfarande fundersam!!! men detta är min ena halvan av mig!!! Det är inte alls därför skatten höjs, den anledningen används för att kunna få in mycket pengar samtidigt som man ger sig till lags med miljöpartiet. sen kan man fundera på hur mycket bättre det blir för miljön när "55 årige stefan" inte har råd att åka till jobbet längre, när det finns ohyggligt många länder som inte har denna extrema beskattning. Sen att vi ska betala moms på skatten det är ju bara befängt! Jag skulle gärna kovertera min bil till etanol men har varken ork eller råd till att göra det. Bara en ny mapp kommer gå på 10000. Sen så måste jag nog ha en ny bränslepump och större spridare för å bara hinka i etanol i min bil som är så finstämd att det inte finns många andra motorer som har samma litereffekt det kan bara sluta i katastrof, och desutom byta diverse slangar för att inte etanolen ska äta upp dom med tiden. Sen det du säger med krigen låter faktiskt tokigt det med om du ursäktar, Många länder som till varje pris ska se till att oljan rullar in så länge den finns. Bränner vi slut på skiten nu så finns det ingen mer sen altså blir det inga problem. Då läggs pengar istället på att få fram ett alternativ till bensinen. Så att det ska bli krig om oljan tar slut,,, det finns inte en chans! DÅ har de inte nåt att kriga om!?! Sen så är det väl olagligt att tanka etanol i bilar som är enbart godkända för bensin. Slopa den lagen och ge ordentliga lättnader på etanolpriset så kan det ju snart bli värt det. Nej du sån där "sluta gnäll, låt de som bestämmer köra över oss, det blir nog bra nån gång kanske (a la svensson)" propaganda vill jag inte veta av.
|
|
|
Post by Zitruz on May 14, 2006 20:47:03 GMT 1
Jag kan hålla med om vad ni säger båda två. Det komemr ju bli stridigheter när länder frå slut på sina resurser. Om man sett "Fahrenheit 9/11" så handlar ju en hel del om det som hänt dom närmsta åren om olja. Inte för att Moore är en så extremt pålitlig alltid och dra lite förhastade slutsatser. Men det är en tanke värd att tänkas på.
Blir ju inte någon propaganda du talar om Hyperion då han håller med i om att skatten skall vara så hög till viss del. Då kör dom ju inte över han.
|
|
|
Post by Hyperion on May 14, 2006 20:51:48 GMT 1
hehe jasså så han är en av dem . det var inte menat åt honom speciellt är så trött på alla som säger att man inte ska gnälla, finns några på zatzy som skäller ut en så fort man har en åsikt
|
|
|
Post by kirlu on May 15, 2006 18:11:14 GMT 1
Jag betvivlar att det skulle kosta så mycket att konvertera bilen... o sen så när Oljan börjar ta slut så kommer varje land hålla på sina små reserver som finns kvar. Ett krig är bara ett skräckfall!!! Inget jag tror men i värsa fall..... sen är det inte oljan som tar slut i det första fallet utan att raffenaderierna inte hinner ta fram i samma takt som vi förbrukar. Det hela är rätt komplext och ser man inte faran med att motsträva det för mycket så kommer det inte gå speciellt bra. Regerningen tror det gör oss en tjänst genom att höja skatterna i detta avseendet men det gör de inte. Samtidigt skulle oljeshäjkarna få mer betalt kommer de bra fortsätta köpa alla patent på nya drivmedel... Det finns en massa försök som har blivit uppköpta o sen skrotade bara för att i så fall skulle oljan inte bli såld. Allt jag skriver är mina åsikter och så som jag tror det hänger ihop. Men så länge jag hör samma sak från många olika håll inom energi folket så kommer jag fortsätta tro på det... Det är ju samma med de nya bränslecellerna... Dessa har ju inte blivit ivägsålda... inte för att det är direkt till bara bilar utan många syften. Ett svenskt vetenskaps genombrott!!! Heja Sverige! Kan ju bara kolla på hur deras aktsier har skett det senaste... Får se om det kommer med fler genombrott snart!!! Visst kan man ha åsikter men man skall inte trycka ner andras... Eller är detta ett proppagandforum? för en åsikt? Fuck You... Tycker om dig ändå Hyperion.
|
|
|
Post by kirlu on May 15, 2006 18:12:57 GMT 1
Hur många som skriver på har tänkt på varför de skriver på eller har de bara tittat i sina egna plånböcker!!! Klaga på regeringen kan vi göra men tänk på att det är vi som har valt den!!!
|
|
|
Post by Hyperion on May 15, 2006 18:54:10 GMT 1
det finns nog säkert dom som har tänkt inkl mig. Jag motsätter mig detta extrema skattetryck i stort som vi har i sverige tycker det är fel. Och för att besvara ditt nästa inlägg som troligtvis kommer så ska jag dra min tankegång När vi i sverige har väldigt högt skattetryck och även arbetsgivaravgifter så kan det bara bli en enda konsekvens av detta, de större företagen flyttar sin produktion utomlands till länder där det är billigare att producera. De små företagen som ej har råd att flytta sin produktion kommer inte att ha en chans när de större företagen utomlands producerar en produkt mycket billigare därför går de små företagsjobben också under. När sedan jobben flyttar utomlands, vad händer då med skatteintäkterna? Jo de sjunker drastiskt!, vad är då regerings lösning på detta? Öka skattetrycket. Detta är en ond cirkel som sverige har försatt sig i. Angående att det är vi som har valt den så märker man ju nu i och med ett regeringsskifte att fler och fler börjar vakna. Men enligt mig är det i desperation som folk nu börjar leta efter bättre alternativ. tråkigt att det gått så långt så egentligen inga partier tycker annorlunda. Blir nog otroligt svårt att lösa det här speciellt som vi har statsskulden och inga reserver.Detta jag skrivit nu om sveriges onda cirkel tycker jag är så logiskt som det kan bli, har fått otroligt mycket uppbackning om detta på andra ställen och förhoppningsvis kan fler få upp ögonen för det.
|
|