Okej jag får väl ta och skriva ett inlägg här jag också
Kan börja med varför dom blir uppsatta. Den som tror att det enbart är för att rädda liv bör lära sig lite om hur sverige fungerar. Man skulle säkerligen kunna rädda fler liv med dom resurserna som används till detta. Men det finns alltid ett Men, i och med att så många tror att det är hastigheten som är farlig med vägarna så finns det här ett mycket bra tillfälle att exploatera en av sveriges största mjölk-kor, bilismen! Här finns det så mycket pengar att tjäna eftersom halva befolkningen kör för fort (Detta är mycket möjligt en liten överdrift eller underdrift men det är den slutsatsen jag dragit efter alla mil på vägen)
Sen så är det ju dyrt att sätta upp kameror så då behövs det lite extra inkomst så då får vi nog öka böterna. Men det är en annan fråga
Sen läste jag att det skulle bli lugnare i trafiken trodde någon. Möjligt att det blir det ibland men i det stora hela så är det min åsikt att det blir "gas/broms"-effekt. Altså när det kommer en kamera så bromsar ALLA och inte enbart de som kör för fort. Då blir det irritation och köbildning vilket resulterar i många omkörningar och liknande på nästa raksträcka. Detta bidrar till att "stressen" ökar, inte bara för de som kör om utan även de som blir omkörda. Om däremot så få som möjligt bromsar så hålls det relativt bra avstånd i trafiken och den är utspridd. Då är omkörningar ett mycket mindre riskmoment.
Miljöfrågan såg jag också att någon tog upp, att det skulle sparas in hur mycket som helst på att hastigheten sänks. Detta är nog det sämsta jag hört som argument för kamerorna eftersom alla vet att det blir "gas/broms" vid kamerorna. Vad innebär det då? Jo, vi kan börja innan kamerorna, man ligger i sin normala hastighet, runt hastighetsgränsen eller lite över. Hastigheterna på vägarna där det finns kameror är 70km/h och 90km/h, i de flesta fall så sitter kamerorna på 70km/h-vägar. Om man då kikar på bränsleförbrukningen för de flesta moderna bilar, så drar dom som minst i området mellan 80km/h-110km/h, åtminstone de som jag har testat. Så när man kommer till en kamera på 70km/h så bromsar man, med en gång början naturpåverkan, bromsbeläggen slits och mycket mer asbest (vet inte om alla nya gör det men nåt material måste användas till bromsverkan) Detta sprids ut i naturen. Jaha så nu har man saktat ned då, så man ligger i mätarfart 70km/h vilket i de flesta fall motsvarar lite under gränsen. Så var man förbi kameran, då är det mänskligt att man gasar, nästan alla gör det. Detta är miljöboven, vid gaspådrag skjuter bränsleförbrukning i höjden och motsvarande avgaser släpps ut.
Något jag inte tagit med i detta avsnitt än så länge är vad friktionskraften uträttar vid "gas/broms", något måste ju hålla fast däcken i förhållande till vägen när man bromsar och gasar det är firktionskraften som gör det. I samband med detta så slits då däcken och vägen mycket mer än dom gjort i konstant hastighet. Resultat? Tjära, olja och andra kemikalier som finns i däck och väg slits bort och sprids ut i naturen.
Jag kan dock hålla med om att medelhastigheten sjunker på dessa sträckor, det måste den göra, men snittad maxfart över alla bilar? Betvivlar jag eftersom många vill tjäna in de förlorade sekunder vid kameran. MEN då är ju frågan, är det säkert att minskad medlehastighet innebär lägre antal dödsfall. Jag betvivlar detta, det finns långt mycket mer faktorer som har större inverkan på dödsfallen på vägarna, där den absolut viktigaste är KONCENTRATION, sitter man och kör okoncentrerad, man kanske koncentrerar sig på nåt annat än på körning och vägen? Här finns det mycket som man kan koncentrera sig på istället för de faror som kan komma på vägen. För att ta några exempel som jag själv sett i trafiken, mobiltelefon, smink, mat, cigaretter osv osv... men vänta nu, när jag kör på en väg där det finns kameror, vad finns i mitt huvud på de vägarna HELA tiden? Jo, när kommer nästa kamera, mina ögon sitter som klistrade på högersidan av vägen för att upptäcka var nästa kamera är. I och med detta så försvinner säkerligen 50% av min koncentration på körning och resten av vägen, skulle det tex. springa ut en älg från vänster sida så skulle jag inte ha en chans att ens upptäcka den innan det är för sent.
Slutsats:
Blir det färre dödsfall på vägarna med fartkameror?
Förbättras miljön av fartkameror?
Blir det lugnare i trafiken av fartkameror?
NEJ, inga av ovanstående frågor kan belönas med ett ja som svar. Jag hänvisar till mina argumentationer och observationer ovan.
Det var det jag hade att säga.
/Peter