|
Post by Hyperion on Nov 19, 2005 19:24:35 GMT 1
Hej! Tanken är att jag ska lacka lite smågrejjer i interiören och efter 940in's råd så skulle jag vilja prova på att göra det själv med lackfärg på sprayburk. Så jag undrar om någon har nån koll på var man kan köpa sånna bra grejjer till bra priser, är givetvis ute efter klarlack också!
|
|
940in
Senior
S?lsmiskarn
|
Post by 940in on Nov 19, 2005 19:32:21 GMT 1
får ge råd om de oxå då ne men ja köpte på min färg på volvo men dom brukar ha plast färglite överallt. vill du ha "struktur" som de är i en del paneler kan du prova med bodyspray- slagtålit(mot stenskott osv) rostskydds medel, som man brukar ha på trösklar osv ist för underredsmassa.
|
|
|
Post by Vispen on Nov 22, 2005 19:44:08 GMT 1
Då kan jag tipsa om Unick lack i Dingle, mkt bra firma. Dom fixas färg/lack på burk även då klarlack. Tror de jag köpte kostade 150 spänn burken "momsfritt" =)
MVH Berra
|
|
|
Post by Hyperion on Nov 22, 2005 20:02:31 GMT 1
WeNone: hehe, ja det får jag kolla upp då 940in: Du får gärna förklara struktur? typ hammarlack eller?
|
|
940in
Senior
S?lsmiskarn
|
Post by 940in on Nov 22, 2005 20:44:36 GMT 1
om panelen i resten av bilen inte e helt slät kan du ha de under så du får lite "flagig" lack om du förstår hur ja menar. edit: lite dålig bild men e kanske mest användbart om du har spackalt ytan jämn och det är struktur på resten av biten.
|
|
|
Post by chreli on Jan 2, 2006 22:03:26 GMT 1
Vad är de du ska lacka Peter?
|
|
|
Post by Hyperion on Jan 3, 2006 0:25:52 GMT 1
Det är lite små detaljer i interiören som jag skulle vilja fixa, får se om jag orkar hehe, svårt å bestämma mig å ta tag i saker hehe, mycke som ska göras :S
|
|
spraycane
Junior
spraycane Design - Nollfemtjutv
|
Post by spraycane on Mar 18, 2006 11:38:45 GMT 1
ett tips. vet ej hur din panel ser ut men på dom flästa bilar så e panelen inte riktigt rak, asså att det går in små bubbler i panel (fabriksgjort) köp spackel på burk. spruta på å slipa å gör så några gånger tills du har en fin yta. lacka sedan med ngn plastfärg. tycker du dock ska undvika klarlack. ytan blir så jävla glansig då. inte skönt att köra när solen lägger sig. du kan ju ha ett litet lager så du får ett skydd över lacken men men.
MVH Daniel
|
|
|
Post by Hyperion on Mar 18, 2006 15:46:06 GMT 1
jo spackel ska det allt bli, sedan så klarlacken måste jag nog ha som skydd, vill inte ha repor det första jag gör, träligt å göra om allt igen
|
|
spraycane
Junior
|
Post by spraycane on May 17, 2006 22:28:32 GMT 1
tycker att du ska göra så här. min erfarenhet av lackering av interiör är att skippa klarlacken. kommer att bli förmkt bling bling i ögonen å kommer bli bländad av solljus (beroende på vart å vad du lackar) men ja skulle nog tipsa dig om att plocka loss alla delar du ska ha lackat. sendan så spackelsprutar du alla delar. slipar å håller på så tills alla delar e släta å fina. blir lite skönare detaljerat över d hela om allt går rakt å fint istället för att man ska ha kvar orginal "bubblet" i plasten. sen lackar du helt vanligt med en färg du ska ha.. oftast med en färg som redan har klarlack i sig, för om du lackar på klarlack senare så blir det alldelles förmkt *bling* *bling* så att säga
Men jag själv skulle ha valt en lack utan klarlack..
MVH spraycane
|
|
spraycane
Junior
|
Post by spraycane on May 17, 2006 22:30:52 GMT 1
hehe märkte att jag hade skrivit innan men men. ja förstår att du vill ha ett skydd över.. men gör som jag nämnde.. ta en färg som redan har lack i sig istället för att ha klarlack på en egen burk å spraya över.
|
|
|
Post by Hyperion on May 18, 2006 12:09:20 GMT 1
okej får ta och prova detta , och visst ska jag ha spackel, för som sagt med plastens egna mönster kommer det se knas ut!
|
|
spraycane
Junior
|
Post by spraycane on May 18, 2006 13:23:10 GMT 1
håller med till 100%. ser inget bra ut om man lackar på orginal
|
|