940in
Senior
S?lsmiskarn
Posts: 279
|
Post by 940in on Dec 7, 2005 22:36:37 GMT 1
tänkte man kunde sätta ihop en sån guide, så här kan vi väl sammla alla tips å trix kom ju på ett par råd iaf försök dra ström kabeln och lågnivån i varsin tröskel, ochse till å "göm" kablarna! inte förlång jordkabel inte montera slutsteg hängandes upponer de ja kom på just nu... men lite såna goda råd så kan väl nån moderator slänga ihop en guide iframtiden.
|
|
|
Post by Zitruz on Dec 8, 2005 12:37:44 GMT 1
Ja personligen skulle jag vilja se en sån här guide från RockfordBoy om han har lust. Kika på anställningsguiden om du vill få tips om hur det skall se ut. Men det kan ju se ut lite hur som helt.
|
|
|
Post by Hyperion on Dec 8, 2005 12:59:17 GMT 1
jo men det funkar ju så här också, om alla lägger in tips och vad som behövs så kan vi sammanställa, hade dock gärna sett att det kommer tips till inte bara bas utan även om man ska koppla mellanregister och diskanterna på steget. men om han vill göra en så är det givetvis uppskattat
|
|
|
Post by rockfordboy82 on Dec 19, 2005 23:42:03 GMT 1
Problemet är att "alla-har-hört-av-en-kompis-tips"blir det för mycket såadan så kan tråden bli negativ istället så skriv bara det ni är 100% säkra på.. tack zitrus för förtroendet....
TIPS OCH TRIXS!
Deta har jag saxat från Nårdic mycket bra sida med tps och trix..Är det nått ni inte får svar på så kan ni fråga vem antingen här eler på PM Lycka till med byggandet!!
Här försöker vi svara på dom vanligaste frågorna som vi får. De 3 första frågorna utgör över 80 % av alla funderingar. 1. Vilken bashögtalare är bäst? Tänk om det var så enkelt att det fanns en högtalare som var bäst, men det gör det inte. Däremot finns det en hel massa bashögtalare som är bra på sitt sätt men det finns också många som inte borde ha tillverkats.
Högtalaren som klarar allt finns inte, för att tillmötesgå alla olika krav och önskemål från olika kunder gör tillverkarna flera serier med högtalare. Alla bra på sitt sätt. Det är där vi kommer in för att lotsa dig till en högtalare som uppfyller dom flesta av dina önskemål. Ett grundtips är: Köp hellre en (1) bra högtalare av god kvalitet än flera billigare, en bra högtalare kan många gånger spela minst lika bra som tre billiga i samma storlek.
Många högtalare och höga Wsiffror är ingen garanti för bra ljud. Att köpa en stor högtalare, 12"-15", är ingen garanti för bra bas. Det kan många gånger vara lättare att få bra ljud med en mindre högtalare av god kvalitet.
Ingen högtalare låter bättre än vad lådans konstruktion, byggkvalitet och elektronikens kvalitet tillåter!
Upp 2. Vilken baslåda är bäst? Myten om den magiska lådan lever fortfarande. Det finns ingen låda som är bäst, det är hela tiden fråga om en kompromiss.
Läs mer på Bra bas i bilen
Upp 3. Hur stor låda och hur långt rör skall jag ha till min bashögtalare? För det första skall du inte köpa en bashögtalare i en butik där dom inte kan räkna ut en korrekt låda till dig.
Det finns ingen universallåda som passar alla högtalare. Om du vet vilka parametrar som din högtalare har kan vi räkna ut en låda som passar din högtalare, din bil och musiksmak. För uträkning och lådritning vill vi ha 100:-, betalas i förskott. När du köper högtalaren av oss ingår det alltid i priset.
Om du inte vet högtalarens parametrar kan du börja med att prova enligt följande, som är dom "vanligaste" lådstorlekarna för en (1 st) högtalare:
• 8" högtalare, 21 liters låda netto, 6,8 cm portdiameter 18 cm längd.
• 10" högtalare, 28 liters låda netto, 6,8 cm portdiameter 12 cm längd. • 12" högtalare, 55 liters låda netto, 10,2 cm portdiameter 25 cm längd.
• 15" högtalare, 130 liters låda netto, 2 x 10,2 cm portdiameter 18 cm längd.
Tänk på att det är mycket lätt att förstöra en högtalare som monteras i en felaktig låda och då gäller inga garantier.
Upp 4. Hur får jag bättre bas i bilen? Du får inte bättre ljud än den svagaste länken tillåter. Bygg en riktigt stadig och tät låda. Kolla strömförsörjningen till slutsteget. Enligt vår erfarenhet skulle många få en bättre bas med en kondensator till slutsteget men framför allt slutsteg och mellanbas på framsystemet. Satsa mycket hellre på detta än att klämma in ytterligare en bashögtalare.
Läs mer på Basdoktorn.
Upp 5. Hur skall jag göra för att kunna spela högre i bilen? Att montera fler eller större slutsteg och högtalare är långt i från alltid lösningen.
• Montera en kondensator nära slutsteget/slutstegen.
• Montera ett subsonicfilter som skär bort basen under 30 Hz.
• Dämpa och täta bilen med dB AXE dämpmassa och dämpmatta.
• Montera högtalare och eventuella portar så att dom spelar in i bilen.
• Prova med olika avstämningar för en basreflexlåda.
• Förbättra strömmatningen med i första hand elektroniskt laddrelä andra hand en kraftigare generator.
• Byt ut bilens originalbatteri till ett batteri med låg inre resistans, t ex Optima, som kan leverera ström snabbare.
Upp 6. Varför kostar ett slutsteg på 4 x 30 W 5000:- när man kan få en komplett CD-radio med 4 x 45 W, inbyggd effekt, för bara 1500:-? Det är något magiskt med Watt. Om man bara har så många Watt som möjligt så kommer det att låta bra - en mycket vanlig missuppfattning.
Det finns många olika sätt att mäta effekten på, om vi börjar med CD-radion med 4 x 45 Watt. Där anger man en effektsiffra som har mycket lite med verkligheten att göra. Om man mäter CD-radion vid 10% distorsion (orent ljud) och vid 14,4 Volt så kanske den lämnar 4 x25 Watt, men redan vid 1% distorsion tycker en normal lyssnare att det låter dåligt. Uppmätt vid 1% distorsion och 14,4 Volt lämnar CD-radion kanske 4 x 12 W. I verkliga livet när CD-radion sitter monterad i bilen så har man som regel alltid spänningsfall och kanske inte mer än 12 V till CD-radion och då är vi nere på 4 x 7 W. Skulle man mäta effekten vi 0,5% distorsion över hela frekvensomfånget och alla utgångar drivna samtidigt så skulle många bilstereo uppvisa 0 (noll) Watt!
Ett seriöst slutsteg är effekten garanterad vid mindre än 0,1% distorsion och det över hela frekvensomfånget och alla kanaler drivna samtidigt. Man anger över huvudtaget inte någon max effekt som man gör på bilstereo. Det vanligaste är att effekten på slutsteg anges vid 14,4 V för då blir effektsiffran ända upp till dubbelt så hög än mätt vid 12 Volt! Om man skulle mäta slutsteg som man mäter effekten på bilstereo blev resultatet sådana fantastiska siffror att alla skulle förstå att det var "osanning", men det förekommer dock. Så se upp! Ett riktigt bra slutsteg håller dessutom vad som lovas med bred marginal. Ett slutsteg av bra kvalitet kan du dessutom lasta ner, koppla in flera högtalare och/eller bryggkoppla. Att plocka ut 2 x 120 riktiga Watt från ett steg som är specat 4 x 30 Watt är inget ovanligt bland slutsteg av högsta klass.
Minst lika viktigt som Watt är strömkapaciteten hos ett slutsteg. För att ett slutsteg (det gäller även bilstereo) korrekt skall kunna driva även en besvärlig last krävs att det finns en stabil strömförsörjning. Här skiljer det oerhört mycket mellan olika produkter. Den enda mätmetod som ger en korrekt bild av detta är kubmätning. Den typen av mätning är mycket avslöjande och förekommer tyvärr allt för sällan.
Här ett exempel på hur man kan ange effekt på olika sätt. Det är SAMMA slutsteg som effekten anges men på olika sätt. Läs och begrunda!
• 800 W PMPO • 600 W • 200 + 200 W Max • 2 x 150 W Max • 2 x 75 W RMS 4 Ω • 2 x 60 W 0,5% THD 14,4 V 4 Ω • 2 x 50 W 0,05% THD 14,4 V 4 Ω • 2 x 33,5 W 0,05% THD 12 V 4 Ω • 2 x 30 W 0,05% THD 12 V 4 Ω 20 - 20000 Hz
Visst är det oerhört snurrigt med alla sätt att ange effekten på samma slutsteg. Som om nu detta inte är nog så har tillverkarna olika rymligt samvete för "felmarginal" eller för hur man avrundar siffrorna uppåt eller neråt!
Här ett annat exempel på hur samma slutsteg kan kan få olika specifikationer. Enda skillnaden är olika "fabrikat" men olika utseende men exakt samma innehåll.
Fabrikat 1: • Uteffekt RMS 2 x 75 W (max 2 x 150) 4 Ω 14,4 V • Uteffekt RMS 2 x 100 W (max 2 x 200) 2 Ω 14,4 V • Uteffekt RMS bryggkopplat 1 x 200 W (max 1 x 400) 4 Ω 14,4 V
Fabrikat 2: • Uteffekt RMS 2 x 50 W (max 2 x 100) 4 Ω 13,8 V • Uteffekt RMS 2 x 85 W (max 2 x 150 2 Ω 13,8 V • Uteffekt RMS bryggkopplat 1 x 170 W (max 300) 4 Ω 13,8 V
Båda fabrikaten betraktas som seriösa. Ingen överdriver siffrorna (snarare tvärt om). Fabrikat 2 har som policy att alltid ange den effekt som en normal kund med en normal montering får i bilen. Men fabrikat 1 anger den effekt som steget ger vid en optimal montering, och optimal strömförsörjning.
Det finns tyvärr tillverkare/fabrikat av slutsteg som använder mycket tvivelaktiga metoder för att ange effekten på. Men kom i håg effekten säger inte ett dugg om hur grejerna låter. Om man jämför med bilar så säger motoreffekten inte ett dugg om bilen i övrigt.
Upp 7. Hur grova kablar skall jag dra till mitt slutsteg? Börja med att ta reda på hur mycket ström ditt slutsteg drar och räkna ut hur lång kabel som behövs. Vet du inte hur mycket ström ditt slutsteg drar kan det räknas ut enligt följande: Steg med 50% verkningsgrad. Total uteffekt i W vid 4 Ω multiplicerat med 2. Summan divideras sedan med matningsspänningen (vanligen 13 V). Exempel: Slutsteg på 4 x 50 W x 2 = 400 dividerat med 13 = 31,8 A. Ditt slutsteg drar ca 30 A max. Om du behöver 5 m kabel, läs i tabellen på 20 - 35 A och 5 m kabel = 16 mm2 kabel. Har du flera slutsteg summerar du strömförbrukningen. På samma sätt räknas jordkabeln ut. Som regel försöker man att jorda slutstegen sån nära stegen som möjligt, det blir inte bättre om du drar jordkabeln direkt till batteriet utan risken för att få spänningsfall och störningar ökar.
Om du har flera slutsteg så är det enklare att dra en (1) grov kabel från batteriet till slutstegen och sedan dela den till flera mindre kablar så nära slutstegen som möjligt. Att dra en "för grov" kabel är bara bra.
Tabellen uträknad för att få mindre än 0,5 V spänningsfall.
Fõrbruk- ning 0 - 1,2 m 1,2 - 2,1 m 2,1 - 3 m 3 - 4 m 4 - 4,9 m 4,9 - 5,8 m 5,8 - 6,7 m 0-5A 1 1 1 1,5 1,5 2,5 2,5 5-10A 1,5 1,5 2,5 2,5 2,5 4 8 10-20A 2,5 4 8 8 8 10 10 20-35A 8 8 10 10 16 16 16 35-50A 8 10 10 16 16 21 21 50-65A 10 10 16 21 21 21 21 65-85A 16 16 21 33 33 33 33 85-105A 16 16 21 33 33 33 33 105-125A 21 21 21 33 33 45 45 125-150A 33 33 33 33 45 45 45
Kabelaria Max sÌkring Amp Viktigt är också att du avsäkrar kabeln så nära batteriet. Det är då kabeln som skall avsäkras. Använd en säkring enligt tabellen här till vänster. Förbrukaren (t ex slutsteg) skall också avsäkras. Det vanligaste är att det sitter säkring fabriksmonterad på förbrukaren. 1 7,5 1,5 15 2,5 25 4 30 6 35 8 40 10 50 16 60 21 100 33 160 45 200 55 300
Viktigt är också att du avsäkrar kabeln så nära batteriet. Det är då kabeln som skall avsäkras. Använd en säkring enligt tabellen här till vänster. Förbrukaren (t ex slutsteg) skall också avsäkras. Det vanligaste är att det sitter säkring fabriksmonterad på förbrukaren.
Upp 8. Jag har störningar i bilen. Finns det något avstörningsfilter? Om du har oturen att få störningar så börja inte med att montera avstörningsfilter, det går i stort sett alltid att åtgärda störningarna genom att kontrollera monteringen. Här följer dom vanligaste missarna:
• Flera olika jordpunkter. Det är alltid bäst om man kan ha en jordpunkt till hela anläggningen. Kontrollera jordpunkten att den har riktigt bra jord.
• Dragit strömkabeln tillsammans med lågnivåkabeln. Dra alltid lågnivåkabeln så långt från strömkablarna som möjligt. Använd dubbel eller trippelskärmad lågnivåkabel.
• Kontrollera bilens original jordkablar.
• Lågprisprodukter är som regel enklare konstruerade och därför känsligare för störningar.
• En kondensator fungerar alldeles utmärkt som störfilter.
Läs mer på Störningar.
Upp 9. Hur får jag bättre ljud i bilen? Om vi tar den vanligaste monteringen av en bilstereoanläggning. CD-radio 4 x 30 W, 2 st 5" högtalare med diskant fram kopplad direkt till CD-radion. 2 st 12" bashögtalare i låda samt 2 st 6x9" 3-vägs högtalare monterade i hatthyllan. Slutsteg "4 x 150 Wmax" kopplat till högtalarna bak.
Vad kan man göra utan stora investeringar? Börja med att koppla om slutsteget så att det driver bashögtalarna och högtalarna fram samt koppla CD-radions inbyggda effekt till 6 x 9" högtalarna bak samt bygg en sluten låda och delningsfilter till dessa högtalare.
Försök att montera någon form av mellanbas fram, t ex 6" högtalare, samt ett bra delningsfilter passiva eller aktiva. Investera i en kondensator till slutsteget, den har du nytta av resten av ditt liv.
Läs mer på Att köpa billjud.
Upp 10. Jag har dålig mottagning på radion. Är det fel på radion? Det är extremt ovanligt att det blir fel på en radiodel så att man får dålig mottagning, det vanligaste felet är dålig antenn eller dålig jordkontakt vid antennfästet. Att montera en antenn av bra kvalité är en mycket bra investering.
På vissa nya bilar med elektronisk antenn är det lätt att glömma bort att ansluta spänning till antennen vilket medför en usel mottagning.
Upp 11. Jag har läst i en test att den skall vara bra! Det är alltid lika roligt när det kommer en ny billjudtidning. Som intresserad lusläser man den från pärm till pärm. Testrapporterna är nog de mest spännande. Men hur läser du/vi dom!? Vår erfarenhet är att en "bra" testrapport kan sälja vilken skit som helst eller döda en bra produkt. När man läser rapporten så försök ta reda på vad testaren har för referenser och krav vid testen. Jämför med dina referenser och krav. En testvinnare kanske inte alls uppnår till dina förväntningar. Bilda dig en egen uppfattning.
Om man blir förälskad i en person tror jag att man struntar i kompisarnas testrapporter. Testvinnare eller inte så skall det monteras rätt så du kan utnyttja den fulla prestanda.
Upp 12. Slutsteg på baslådan? Kan jag montera slutsteg och delningsfilter på baslådan. Svaret är JA. Har du byggt en riktig bra låda skall den inte vibrera mer än bilen i övrigt! Tänk på att inget kommer i vägen för eventuell basport och att slutsteget får bra kylning.
Upp 13. Jag har tappat koden till min bilstereo! Inte ovanligt i dag med många privat importerade och begagnade bilar. De svenska leverantörerna kräver en inköpshandling på bilstereon för att hjälpa till att ta fram koden eller fixa en ny kod. Har du inköpshandlingen på din bilstereo så kontaktar du en återförsäljare för ditt bilstereofabrikat som då vet vad som skall göras. Kostar som regel mellan 300 och 900 kronor.
Har du köpt en begagnad bilstereo/bil och har inga handlingar på din bilstereo är enda utvägen att kontakta den förre ägaren för att få koden eller inköpshandlingarna på bilstereon.
Att lägga bilstereon i frysen för att ta bort koden är en mycket utbredd myt. Tänk efter - Om nu detta skulle ha fungerat skulle alla kodade spelare avkodas varje normal Svensk vinter.
Upp 14. CD-växlare till originalstereon? Det har i dag blivit vanligare med originalmonterade bilstereo som har möjlighet att styra en CD-växlare. Efter att kunden fått reda på vad en original-CD-växlare kostar kommer de till oss och frågar om vi har en billigare växlare som passar. Det har vi inte och kan heller inte fixa det. Även om vi kan ta fram en växlare som fysiskt passar så kan inte huvudenhet och växlare prata med varandra då programvaran är olika. Men det är inte ovanligt att du kan köpa ett CD-växlarpaket både med växlare och bra huvudenhet för samma pengar som originalväxlaren betingar!
Upp 15. Hur mycket dämpull skall jag ha i baslådan? I stort sett alla baslådor behöver dämpas för att låta bra. Ideal-lådan i detta samanhang är ett klot och motsatsen är en kub. För att få bra ljud så skall det studsa runt i lådan. Så fort man har två parallella väggar finns risken att ljudet studsar fram och tillbaka. Med ett ihåligt "plojkigt" ljud som följd. Genom att bygga lådan oregelbunden med t ex en lutande vägg reducerar man risken. Genom att lägga in t ex syntetisk dämpull så får man ljudet att studsa runt i lådan.
Hur mycket dämpull som skall användas kan variera mycket. Man får helt enkelt testa och lyssna tills man får ett bra resultat.
En tumregel man brukar utgå i från är: SLUTEN LÅDA så fyller man lådan full med dämpull. Skall inte packas utan ligga lös. BASREFLEX-LÅDA så sätter man ett lager dämpull på alla väggar utom den vägg som högtalare och rör sitter.
Syntetisk dämpull är det överlägset vanligaste dämpmaterialet som används. Fårull anses av många vara det bästa dämpmaterialet. Skumplast så kallad våffelmatta har mycket goda dämpegenskaper och används oftast i lådor som har fönster då man då får ett snyggare utseende.
Upp 16. Högtalaren är död/skrapar! Jag får väll en ny på garantin? Tyvärr inget ovanligt problem. Vi börjar med de minst vanliga orsakerna.
• Kontrollera att bilstereons lågnivå fungerar om du har extra slutsteg inkopplat.
• Kontrollera slutsteget. Startar det? Sänder det ut något ljud?
• Kontrollera högtalarkabel och anslutningar.
• Skruva loss högtalaren. Titta om du ser några fysiska skador.
• Anslut högtalaren till en annan signalkälla.
• Tryck baskonen upp och ner. Hör du ett skrapande ljud eller att konen är stum, då är det inte mycket att gör mer än att kontakta din billjudbutik.
• Det vanligaste är att högtalaren är bränd! Det vanliga är också att kunden säger - Högtalaren tål ju 100 W men min förstärkare är ju bara på 30 W så jag kan inte ha bränt högtalaren. Men det är inte riktigt så det funkar. Det handlar om värme och att transportera bort den. En högtalare är mycket ineffektiv, bara ca 2% av inmatad effekt omvandlas till rörelse och det betyder att hela 98% omvandlas till värme. Matar du in 100 W så skall 97 W bort i värme. Lägg en tänd 100 W glödlampa i handen så har man lite lättare att förstå hur mycket värme som skall kylas bort från en högtalaren.
Om vi förutsätter att högtalaren sitter rätt monterad, så är det förstärkaren/bilstereon som är den svaga länken! När en förstärkare/bilstereo pressas så ökar distorsionen. De kan vara svårt att höra då man har många andra ljud i bilen som skall överröstas. När förstärkaren/bilstereon ger mycket distorsion så rör inte högtalaren sig som det är tänkt. Man kan säga att den stannar upp, visserligen mycket kort tid men tillräckligt länge för att värme skall hinna byggas upp i talspolen. Kylningen av en högtalare bygger på att konen rör på sig helt korrekt. Så för mycket distorsion under för lång tid och resultatet blir att koppartråden i talspolen blir så het att den brinner av eller lossar i limningen från talspolen. Detta är något som obönhörligt avslöjas av en servicetekniker och ingen garanti gäller.
Jag vet ingen högtalare på marknaden som inte går att spela sönder med vilken förstärkare/bilstereo som helst! Det är bättre att ha "för mycket" effekt i förhållande till högtalaren. Då kommer du att få lite distorsion och en korrekt kylning ända till högtalaren når sin mekaniska gräns. Detta är lättare att höra än distorsion.
Tänk på att har inte din förstärkare/bilstereo bra strömförsörjning kommer distorsionen mycket, mycket tidigare. En högtalare som sitter felaktigt monterad kan tappa effekttåligheten dramatiskt och kan då mycket snabbt brännas.
Upp 17. Varför ploppar/smäller det i mina högtalare? När du får ett ploppande/smällande ljud från dina högtalare är det valigaste orsaken att man försöker spela mycket bas från en liten högtalare. Det valigaste är nog att man har baskontrollen på bilstereon på max och att då spela högt med en liten högtalare 4 - 6,25" (10 - 17 cm) resulterar ofta i högtalarna ploppar/smäller. Högtalaren har helt enkelt inte den fysiska förmåga att spela så mycket bas som du vill. Enda lösningen är att montera in bättre/större högtalare eller att överlåta basen till separata bashögtalare.
Om man har högtalare fram som ploppar men högtalare bak som klarar mer bas så kan en kondensator monteras på högtalarkabeln till var högtalare fram. Kondensatorn kapar bort den lägsta basen som högtalaren inte klarar av att återge. Resultatet blir att högtalaren inte ploppar. Det vanligaste är att dela vid 400 Hz 6 dB och då behövs en kondensator på 99 uF (Filtertabell finns här) som kopplas serie på plusskabeln till högtalaren.
Ploppandet kan även bero på att förstärkaren inte hänger med i svängarna när du försöker spela mycket bas. Kontrollera strömförsörjningen så att du inte får spänningsfall. Montera en strömkondensator nära förstärkaren.
Upp 18. Spelar jag högre med ett extra batteri i bilen? Svaret är enkelt. Nej! Men du kan spela längre med motorn avstängd. Vill du kunna spela högre se fråga 5. Om du kopplar in ett extra batteri i bilen bör båda batterierna vara av samma typ och storlek för att laddningen skall fungera tillfredställande. Att montera in en spänningsvakt eller en batteriskiljare kan vara en bra ide för att se till att ström finns för att starta bilen.
Upp 19. Jag har köpt en ny bilstereo. Hur kopplar jag in den? Svaret är enkelt. Köp aldrig en ny bilstereo där du inte kan få svar på hur du kopplar in den i din bil! Hos nårdik finns de flesta kopplingar, adapter kablar och monteringsramar.
Läs mer på Att montera bilstereo.
Ett tipps till dig som skall köpa en begagnad eller flytta en bilstereo mellan 2 bilar. Kontrollera att du får med alla original kablar till bilstereon. Den kabeln kan vara MYCKET dyr att köpa ny. Samma sak är det med den kabel som går i mellan en bilstereo och CD-växlare.
Upp 20. MP3, låter det bra i bilen? MP3 och även WMA är en beteckningar för att komprimera datamängden för musik. Nej, MP3 kommer aldrig att låta lika bra som det normala CD formatet, men tillräckligt bra för att fördelarna skall överväga nackdelarna för de allra flesta. MEN det är ännu mycket stor skillnad på olika MP3 produkter. På bilstereo märks det tydligt mellan olika fabrikat hur stor erfarenhet tillverkaren har av att tillverka MP3 produkter. Söktider mellan låta och mellan mappar skiljer mycket. Säkerheten att läsa MP3 från repiga skivor skijler också mycket mellan olika tillverkare. Men framför allt skiljer mycket på ljudkvalitén mellan olika modeller av bilstereo. Dynamik och grundbrus är tydliga skillnader som även en ovan lyssnare kan höra skinnad på. Så skall du investera i en bilstereo som läser MP3 titta då på en tillverkare som har erfarenhet. MP3 har kommit för att stanna.
|
|
|
Post by Zitruz on Dec 20, 2005 11:15:51 GMT 1
Fan va grymt RockfordBoy!!! SKall lägga denna på hemsidan när jag får tid.... Mycket bra jobbat!
|
|
|
Post by rockfordboy82 on Dec 21, 2005 20:52:50 GMT 1
tackar o bugar!!Du ska få fila på hemsida till mej!!
|
|
|
Post by Zitruz on Dec 22, 2005 0:10:22 GMT 1
Jepp det skall vi fixa sen till våren!!!
|
|